2.2.2015-6У среду, 12.03. 2025. у Свечаној сали Матице српске, са почетком од 19 часова, врсни музичари и педагози, Михал Будински за виолином и Хилда Шван за клавиром, виртуозно су извели врло захтеван програм, на одушевљење бројне публике.

Хилда Шван је некадашња полазница Нулте групе за специјалне таленте при Академији уметности у Новом Саду, у класи проф. Кемала Гекића. Са шеснаест година је на истој академији уписала, а потом и завршила основне и мастер студије клавира у класи проф. Владимира Огаркова. Даље усавршавање наставила је у класи проф. Јокут Михаиловић на ФМУ у Београду, где је 2015. године стекла титулу доктора уметности. Освојила је многобројне награде, признања и била лауреат на домаћим и интернационалним такмичењима (Југославија, Србија, Италија, Француска). Четири године заредом (2021, 2022, 2023, 2024), била је официјелни пијаниста на интернационалном мајсторском курсу маестра Стефана Миленковића (International Music Institute). Као солиста наступала је у свим најзначајнијим салама у Србији, као и у Паризу, Бечу, Бадену, Дебрецину, Сегедину, Риму, Лондону, Норичу, Москви, Солт Лејк Ситију. Издваја се концерт са виолинисткињом Марином Јашвили у Градској кући (Нови Сад, 2007).

Михал Будински, виолиниста и педагог, своју уметничку каријеру започео је у бившој СФРЈ и до сада учествовао на преко 200 концерата као солиста са многим домаћим и страним пијанистима и оркестрима, али и као члан бројних камерних и оркестарских ансамбала. Још као ученик ниже и средње музичке школе „Исидор Бајић“, а потом као студент редовних и магистарских студија АУНС које је завршио у класи професора Дејана Михаиловића, Будински је учествовао на семинарима најистакнутијих домаћих и иностраних виолинста и педагога. Добитник је бројних награда и признања, на свим значајним догађајима бивше Југославије, као и у иностранству. Од 2008. до 2011. године био је солиста и концерт-мајстор реоснованог камерног ансамбла „Camerata Academica“ и у том периоду је сарађивао са водећим уметницима данашњице: Стефаном Миленковићем, Жерар Косеом, Имре Калманом, Боштјан Липовшеком, Дејаном Млађеновићем и др. До сада је одржао неколико семинара у више градова Србије, а учествовао је и у раду жирија на многим државним такмичењима, фестивалима и смотрама за гудаче.

Концерт је изазвао интересовање публике најразличитије старосне доби, као и медија, па га је тако у целости снимила екипа Радио телевизије Војводине. Уметници су се храбро и успешно ухватили у коштац са делима Прокофјева, Паганинија, Вијењавског, изазивајући бројне овације и позиве на бис, који је био спектакуларан; наиме, као омаж јеврејској култури, којој пореклом припада Хилда Шван, уметници су одабрали композицију „Нигун“ Ернеста Блоха, северноамеричког композитора јеврејског порекла, рођеног у Швајцарској. У свом трочланом делу „Бал Шем – Три слике из хасидског живота“, инспирисаном великим рабином Израелом Бен Елиезером, познатијим као Бал Шем Тов (Господар доброг имена), Блох се трудио да евоцира верско усхићење и атмосферу библијске свечаности. „Нигун“, други став овог дела, одише упливом источноевропског традиционалног мелоса, који је оставио дубок печат на Јевреје Ашкеназе. Међу Ашкеназима је потекао Хасидски покрет, чија је карактеристика снажно ослањање на мистични потенцијал песме и музике, а на чијем челу је стајао управо Бал Шем Тов. „Нигун“ у извођењу Хилде Шван и Михала Будинског достојно је одиграо своју улогу екстатичне духовне елевације, коју јој је композитор Ернест Блох наменио. Сви који су пропустили овај сјајан концерт, могу га погледати на линку 

Коментариши