Уредничка концепција

Почетна Уредничка концепција

Уредничке специфичности и светскоисторијски контекст

Оријентацију Летописа Матице српске на креирању светскоисторијског културног контекста неопходног за развој српске књижевности и културе веома јасно могу показати и примери неких од најважнијих главних и одговорних уредника заслужних за уредничку политику часописа. Оснивач и први уредник часописа у периоду 1824–1830. године био је Георгије Магарашевић, интелектуалац просветитељске оријентације, уз то професор и писац уџбеника, који је приказао општу, светску историју до почетка XIX века. Као покретач Летописа, дао му је основни правац, уредио првих двадесет свезака (1825–1830) и у првој свесци назначио смисао основних рубрика. Сматра се да је више од половине садржине тих свезака потекло од самог Магарашевића (оригинали, међу којима су значајна „Писма Филосерба” и преводи, нарочито Геснерових Идила), а да је рубрику „Смесице” писао сам. Уредник Летописа од 1830. до 1831. године, Јован Хаџић, био је класицистички песник (објављивао је под псеудонимом Милош Светић), правник и есејиста, уз то и творац грађанског законика Кнежевине Србије из 1842. године, чиме је значајно допринео европеизацији српског правног система. Држећи се старог програма, померио је само класификацију (рубрицирање) прилога, а придев у наслову Сербска заменио са Сербскій. Теодор Павловић је уређивао часопис 1832–1841. године, а значајан је као покретач више листова, те један од најважнијих твораца штампе и медијског живота у српској култури. Летопис је отворио утицају народне поезије, национализацији српске књижевности и романтичарским тенденцијама у њој. Уредник Летописа у периоду 1842–1847. и 1850–1853. био је предромантичарски књижевник Јован Суботић, адвокат, политичар, песник, новелиста, драмски писац, писац граматике српскога језика и озбиљне расправе о природи српског стиха и версификације. У Летопису је објавио велик број прилога у свим његовим рубрикама: велику грађу из догађаја 1848–1849, документе из старијих времена, приповетке, преводе, полемике, критике, књижевноисторијске прегледе, студије о стиху народне и ауторске поезије, чланке о народним обичајима. Познати романописац Јаков Игњатовић уређивао је Летопис у периоду 1854–1856, а описујући живот српског народа у средњоевропском, панонском простору, учинио је да роман постане водећи жанр у епоси српског реализма. У Летопису је објавио документе из историје
Сентандреja - Некад
Сентандреja - Сад
, погледе на историју српског народа, огледе о стању српске књижевности и историјски роман Ђурађ Бранковић. Јован Ђорђевић је био главни и одговорни уредник часописа од 1858. до 1859. године, а значајан је у српској култури као оснивач првих професионалних театара –
(СНП) у Новом Саду и
у Београду, писац речи за српску химну Боже правде, аутор и данас релевантног Латинско-српског речника и дугогодишњи професор Велике школе у Београду. Реформисао је Летопис тако што је у наслову часописа напустио словенски правопис, а изостављена су и нека слова из штампе (i). Уредник који је најдуже био на челу Летописа био је Антоније Хаџић (1859–1869, 1876–1895) и као прегалац посебно је заслужан за рад двеју значајних институција – Матице српске и Српског народног позоришта. У његово време Матица се преселила из
Пешта - Некад
Будимпешта - Сад
у
Нови Сад - Некад
Нови Сад - Сад
(1864), а прва свеска Летописа у Новом Саду изашла 1865. године. Његови уреднички чланци у Летопису више су се тицали историје Матице српске него самог Летописа. Слависта и филолог, дугогодишњи професор Велике школе у Београду и секретар Српског ученог друштва Јован Бошковић уређивао је Летопис од 1870. до 1875. године. На сцени СНП некада радо извођен драмски писац, новелиста, критичар и есејиста, а уз то преводилац (између осталог) и Гетеовог Фауста, Милан Савић уређивао је часопис 1896–1911. године. Летопис је под његовим уредништвом објединио књижевне (белетристичке) и научне радове (историја, филозофија). Значајни књижевни историчар позитивистичке оријентације и историчар културе, уз то и музиколог, Тихомир Остојић уређивао је Летопис 1912–1914. године. Часопису је дао нове оквире, проширујући му и осавремењујући тематско поље. Историчар и темељни архивски истраживач, историчар књижевности и културе Васа Стајић био је уредник Летописа 1921. и 1936. године. Библиограф, културни и театарски радник Марко Малетин уређивао је часопис 1923–1929; Радивоје Врховац, слависта, професор, потом дугогодишњи директор сремскокарловачке гимназије уређивао је Летопис 1930. године, развијајући идеју јединства југословенске културе као културе југословенске нације (пошто је држава преименована у Краљевину Југославију), чему је требало да тежи и Летопис: уместо националног (српског) опредељења оглашавало се југословенство. Авангардни песник, драмски писац, есејиста и критичар Тодор Манојловић био је уредник 1931; песник и театарски посленик у СНП Жарко Васиљевић 1932; а културни радник Никола Милутиновић у годинама 1933–1935. и 1936–1941.

У социјалистичкој Југославији смењивали су се различити, али струковно блиски уредници. Историчар књижевности и културе Живан Милисавац био је главни и одговорни уредник од 1946. до 1957; историчар књижевности, есејиста и песник, оснивач Филозофског факултета у Новом Саду и један од оснивача Универзитета у Новом Саду Младен Лесковац уређивао је часопис 1958–1964, а проучавалац књижевности и универзитетски професор Димитрије Вученов је тај посао обављао 1974–1979. Два велика прозна писца и романсијера, али и песници, есејисте и преводиоци, Бошко Петровић и Александар Тишма, бринули су о уређивању Летописа у периоду неомодернитета, у годинама 1965–1969. и 1969–1973. Александар Тишма је дуго година водио популарну рубрику „Листајући часописе”. У амбијенту социјалистичке Југославије, у време активног деловања неоавангарде и постмодернитета, уредник је био песник и писац Бошко Ивков (1980–1991). У транзицијском добу уредници су били проучаваоци књижевности, универзитетски професори и књижевници Славко Гордић (1992–2004), Драган Станић (књижевно име Иван Негришорац) (2005–2012), Слободан Владушић (2013–2016) и Ђорђе Деспић (2017–2020), те песници Ђорђо Сладоје (2021–2023) и Селимир Радуловић (од 2023).

Сви они, као и други уредници које овде нисмо поменули, на јединствен начин чврсто су уграђени у странице Летописа Матице српске. Тиме су доприносили да се у српској књижевности не изгуби из вида чињеница њене дубоке и суштинске повезаности са другим књижевностима и културама, јер само у европској и светској књижевности српска књижевност може да пронађе општије критеријуме за проверу сопствених вредности. Ту и такву истину је управо Летопис неговао и развијао током читавог свог двовековног трајања.