Уредничке специфичности и светскоисторијски контекст
Оријентацију Летописа Матице српске на креирању светскоисторијског
културног контекста неопходног за развој српске књижевности и културе
веома јасно могу показати и примери неких од најважнијих главних и
одговорних уредника заслужних за уредничку политику часописа. Оснивач и
први уредник часописа у периоду 1824–1830. године био је
Георгије Магарашевић, интелектуалац просветитељске оријентације, уз то професор и писац
уџбеника, који је приказао општу, светску историју до почетка XIX века.
Као покретач Летописа, дао му је основни правац, уредио првих двадесет
свезака (1825–1830) и у првој свесци назначио смисао основних рубрика.
Сматра се да је више од половине садржине тих свезака потекло од самог
Магарашевића (оригинали, међу којима су значајна „Писма Филосерба” и
преводи, нарочито Геснерових Идила), а да је рубрику „Смесице” писао
сам. Уредник Летописа од 1830. до 1831. године,
Јован Хаџић, био је
класицистички песник (објављивао је под псеудонимом
Милош Светић),
правник и есејиста, уз то и творац грађанског законика Кнежевине Србије
из 1842. године, чиме је значајно допринео европеизацији српског правног
система. Држећи се старог програма, померио је само класификацију
(рубрицирање) прилога, а придев у наслову Сербска заменио са Сербскій.
Теодор Павловић је
уређивао часопис 1832–1841. године, а значајан је као покретач више
листова, те један од најважнијих твораца штампе и медијског живота у
српској култури. Летопис је отворио утицају народне поезије,
национализацији српске књижевности и романтичарским тенденцијама у њој.
Уредник Летописа у периоду 1842–1847. и 1850–1853. био је
предромантичарски књижевник
Јован Суботић,
адвокат, политичар, песник, новелиста, драмски писац, писац граматике
српскога језика и озбиљне расправе о природи српског стиха и
версификације. У Летопису је објавио велик број прилога у свим његовим
рубрикама: велику грађу из догађаја 1848–1849, документе из старијих
времена, приповетке, преводе, полемике, критике, књижевноисторијске
прегледе, студије о стиху народне и ауторске поезије, чланке о народним
обичајима. Познати романописац
Јаков Игњатовић
уређивао је Летопис у периоду 1854–1856, а описујући живот српског
народа у средњоевропском, панонском простору, учинио је да роман постане
водећи жанр у епоси српског реализма. У Летопису је објавио документе из
историје
Сентандреja - Некад
Сентандреja - Сад
,
погледе на историју српског народа, огледе о стању српске књижевности и
историјски роман Ђурађ Бранковић.
Јован Ђорђевић је
био главни и одговорни уредник часописа од 1858. до 1859. године, а
значајан је у српској култури као оснивач првих професионалних театара –
(СНП) у Новом Саду и
у Београду, писац речи за српску химну Боже правде, аутор и данас
релевантног Латинско-српског речника и дугогодишњи професор Велике школе
у Београду. Реформисао је Летопис тако што је у наслову часописа
напустио словенски правопис, а изостављена су и нека слова из штампе
(i). Уредник који је најдуже био на челу Летописа био је
Антоније Хаџић
(1859–1869, 1876–1895) и као прегалац посебно је заслужан за рад двеју
значајних институција – Матице српске и Српског народног позоришта. У
његово време Матица се преселила из
Пешта - Некад
Будимпешта - Сад
у
Нови Сад - Некад
Нови Сад - Сад
(1864), а
прва свеска Летописа у Новом Саду изашла 1865. године. Његови уреднички
чланци у Летопису више су се тицали историје Матице српске него самог
Летописа. Слависта и филолог, дугогодишњи професор Велике школе у
Београду и секретар Српског ученог друштва
Јован Бошковић
уређивао је Летопис од 1870. до 1875. године. На сцени СНП некада радо
извођен драмски писац, новелиста, критичар и есејиста, а уз то
преводилац (између осталог) и Гетеовог Фауста,
Милан Савић
уређивао је часопис 1896–1911. године. Летопис је под његовим
уредништвом објединио књижевне (белетристичке) и научне радове
(историја, филозофија). Значајни књижевни историчар позитивистичке
оријентације и историчар културе, уз то и музиколог,
Тихомир Остојић
уређивао је Летопис 1912–1914. године. Часопису је дао нове оквире,
проширујући му и осавремењујући тематско поље. Историчар и темељни
архивски истраживач, историчар књижевности и културе
Васа Стајић био је
уредник Летописа 1921. и 1936. године. Библиограф, културни и театарски
радник
Марко Малетин
уређивао је часопис 1923–1929;
Радивоје Врховац,
слависта, професор, потом дугогодишњи директор сремскокарловачке
гимназије уређивао је Летопис 1930. године, развијајући идеју јединства
југословенске културе као културе југословенске нације (пошто је држава
преименована у Краљевину Југославију), чему је требало да тежи и
Летопис: уместо националног (српског) опредељења оглашавало се
југословенство. Авангардни песник, драмски писац, есејиста и критичар
Тодор Манојловић
био је уредник 1931; песник и театарски посленик у СНП
Жарко Васиљевић
1932; а културни радник
Никола Милутиновић
у годинама 1933–1935. и 1936–1941.
У социјалистичкој Југославији смењивали су се различити, али струковно
блиски уредници. Историчар књижевности и културе
Живан Милисавац био
је главни и одговорни уредник од 1946. до 1957; историчар књижевности,
есејиста и песник, оснивач Филозофског факултета у Новом Саду и један од
оснивача Универзитета у Новом Саду
Младен Лесковац
уређивао је часопис 1958–1964, а проучавалац књижевности и
универзитетски професор
Димитрије Вученов
је тај посао обављао 1974–1979. Два велика прозна писца и романсијера,
али и песници, есејисте и преводиоци,
Бошко Петровић и
Александар Тишма,
бринули су о уређивању Летописа у периоду неомодернитета, у годинама
1965–1969. и 1969–1973. Александар Тишма је дуго година водио популарну
рубрику „Листајући часописе”. У амбијенту социјалистичке Југославије, у
време активног деловања неоавангарде и постмодернитета, уредник је био
песник и писац
Бошко Ивков
(1980–1991). У транзицијском добу уредници су били проучаваоци
књижевности, универзитетски професори и књижевници
Славко Гордић
(1992–2004), Драган Станић (књижевно име
Иван Негришорац)
(2005–2012),
Слободан Владушић
(2013–2016) и
Ђорђе Деспић
(2017–2020), те песници
Ђорђо Сладоје
(2021–2023) и
Селимир Радуловић
(од 2023).
Сви они, као и други уредници које овде нисмо поменули, на јединствен
начин чврсто су уграђени у странице Летописа Матице српске. Тиме су
доприносили да се у српској књижевности не изгуби из вида чињеница њене
дубоке и суштинске повезаности са другим књижевностима и културама, јер
само у европској и светској књижевности српска књижевност може да
пронађе општије критеријуме за проверу сопствених вредности. Ту и такву
истину је управо Летопис неговао и развијао током читавог свог
двовековног трајања.